Vastus Peep Laja kirjutisele võrkturundusest 1. osa
on Apr 15 in Võrkturundus posted Amway, FFI, GNLD, Herbalife, internetiturundus, internetmarketing, Kyäni, Peep Laja, Toivo Kimmel, Võrkturundus, võrkturustus by Toivo
Avastasin hiljuti, et Eestis väga hästi tuntud internetiturunduse guru Peep Laja kirjutas oma blogis võrkturundusest väga halvas valguses. Olles ise tema töö väga suur austaja, soovitanud tema materjale ka sõpradele ning käinud ka tema ühel tasulisel koolitusel, tuli see mulle väga negatiivse üllatusena. Olin juba varem kursis, et ta võrkturundusest väga palju ei arva (ning see on okei, igal inimesel on õigus omale arvamusele), kuid poleks uskunud, et ta peab vajalikuks seda avalikult laimata.
Siin postituses otsustasin lihtsalt tuua välja punkthaaval Peep Laja väited võrkturundusest, ning kirjutada neile juurde omapoolsed kommentaarid ning arvamused. Seda inimeste jaoks, kes soovivad asjast aktiivse võrkturundaja vaatenurka.
Peep Laja 1. väide:
Hiljuti pani pillid kotti selline ettevõte, nagu iLearningGlobal. Peebu negatiivselt häälestatud kommentaar selle kohta:
See pole sugugi harukordne juhus, sest keskmiselt 10st suure hurraaga alustavast võrkturunduse skeemist 9 läheb põhja. Olgu selle taga siis kasvõi nii suured nimed kui Brian Tracy.
Siinkohal olen ma Peebuga täiesti nõus. Tegelikult räägivad selle tööstuse tõelised eksperdid, et 9 ettevõttet 10st läheb pankrotti lausa esimese kahe aastaga!
Sellegipoolest ei mõista ma, miks see on Peebu silmis halvem kui tavaettevõtlus. Täpselt sama kehtib ka tavaettevõtluse kohta. 90% firmadest, mis tegutsemist alustavad, lähevad varem või hiljem pankrotti. Võti on siinkohal kas valida (võrkturundus) või luua (tavaettevõtlus) õige ning hea firma. Läbikukkumisprotsent jääb aga samaks.
Olgu lisatud, et ka mulle pakuti iLearningGlobal-ga liitumist ning ma nägin läbi, et sellel asjal pole tulevikku. Seda ma ka sellele inimesele ütlesin. Otseloomulikult ta mind tollel ajal ei uskunud, kuid nüüd on tulemused näha.
Tähtis on see, et mina langetasin oma otsuse materjali põhjal, mille ma olin kriitilise suhtumisega läbi töötanud, mitte ühe “hurraasid” täis müügiteksti põhjal. Kui inimene pole kriitiliseks analüüsiks võimeline, kes selles siis lõpuks süüdi on – kas võrkturundus või inimene ise? Kui keegi ostab kelleltki sea kotis, kes on loll? Kas müüja või ostja?
Mis lahendus on? Tehke õiged otsused! Valige õige firma! Tehke ennast tuttavaks võrkturunduse ajalooga ning uurige järgi, millised firmad saavutavad tõelist edu ning millised firmad mitte. Neil on selged ühised jooned. Randy Gage ütleb, et tõeliselt häid võrkturundusfirmasid luuakse ainult iga 10-15 aasta tagant.
Olgu veel lisatud, et ma pole kuulnud mitte ühestki infotoodetega tegelevast võrkturundusettevõttest, kes oleks üle pika ajajärgu kas püsima jäänud või miljardi dollari ettevõteteks saanud. Katseid on kümneid, kui mitte sadu. Sellest võib ka järeldada, et inimesed, kes selle ettevõttega liitusid, polnud uurinud võrkturunduse ajalugu ning oma otsust kriitilise meelega langetanud. Niisiis – kas süüdi on võrkturundus või ehk siiski inimesed ise?
Peep Laja 2. väide:
Sa müüd sama asja, mida veel 4765534353453 inimest.
See on küll tõsi, kuid ma olen äärmiselt üllatunud, et Peep sellise argumendi esitas. Nimelt tegeleb Peep Laja aktiivselt ise kaasturundusega. Ka kaasturunduses müüakse samu tooteid, mida veel 4765534353453 inimest müüvad. Ainuüksi Clickbankis on enam kui 100 000 kaasturundajat ning nad teostavad rohkem kui 26 000 digitaalset tehingut päevas. Niisiis saadaksin selle sama küsimuse, mille Peep oma blogis esitas, temale tagasi:
- Kui sul on sama hind ja sama toode nagu kõikidel teistel (nagu kaasturunduse skeemis olles sul on), siis miks peaks keegi midagi sinu kaudu ostma?
Võrkturunduses on selle probleemi lahenduseks täpselt sama asi, mis kaasturunduseski – soovitus. Minu kaudu ostetakse, sest mina soovitan või müün. Kaasturundaja kaudu ostetakse, sest kaasturundaja kas soovitab või müüb.
Peep Laja 3. väide:
MLM skeemid tekkisid ajal, kus inimestel ei olnud ligipääsu paljudele ressurssidele. Täna, internetiajastul, võib igaüks osta mida iganes nad soovivad ja sul pole vaja selleks kedagi tunda. MLM skeemide tekkimise põhialus on kadunud, see on tänaseks kehv äriplaan.
Vabandan, kuid see väide on uskumatult ignorantne. Viigem ennast kurssi faktide ning numbritega:
- Selle tööstuse müügid on aasta-aastalt ainult kasvanud, mitte kahanenud.
- 2008 aastal müüdi seda skeemi kasutades enam kui 113 miljardi dollari eest kaupa üle kogu maailma.
- Veidi enam, kui 74% ameeriklastest on selles tööstuses pakutavaid kaupu või teenuseid ostnud.
- Paul Zane Pilzer, kes on globaalselt tunnustatud majandusteadlane ning 8 rahvusvahelise bestselleri autor, ütles: “Vahemikus 2006-2016, luuakse 10 miljonit uut miljonäri juba ainuüksi USA-s. See on enam kui kaks korda rohkem kui eelmisel kümnendil. Paljud neist tulevad otsemüügitööstusest.”
Allikas: Direct Selling Association
Nagu numbritest ning faktidest näha, on äärmiselt ignoratne väita, et MLM skeemide tekkimise põhialus on kadunud ning et see on tänapäeval kehv äriplaan. Veelgi enam – Robert Kiyosaki on saanud maha oma viimase raamatuga, mille nimi on The Business of the 21st Century. See raamat keskendub vägagi suuresti just nimelt võrkturundusele, ning räägib sellest, et just praegu on õige aeg sellega tegeleda. Ma mõistan, et Robert Kiyosaki pole osade inimeste jaoks väga suur eeskuju, kuid soovitan neil inimestel piiluda enda rahakotti, seejärel Robert Kiyosaki omasse ning siis teha omad järeldused. Mina usaldan inimesi, kelle elu tulemused räägivad sama mida nende sõnad.
Postituse teist osa on oodata mõne päeva pärast, seniks aga kõigile parimat!


Väga hea vastukaja Peebu postitusele. Saan aru, et võrkturundus on sulle suhteliselt hingelähedane teema, kuid isiklikult neid arvamusi pole mõtet võtta. Tegemist on protsessiga (võrkturundus on vahend nagu turundus tervikuna) ja minuarust on sul peamine mõte pisut kahe silma vahele jäänud.
Võrkturunus jätab enamusel juhtudel täiesti kõrvale kogu brändide loomise mõtte ja selle kasud. Keskendutakse hinnale või tootele nagu ise väitsid. Bränd on aga märksa enamat. Lihtne näide kasvõi Ipodi puhul, see on staatuse sümbol ja noore isiksuse osa (kujuteldav muidugi). Sellest perspektiivist lähtused ma ei näe kuidas sellisel ärimudelil on mingisugustki tulevikku. Kõik viimase aja statistika näitab, et brändid muutuvad meie elus üha olulisemaks ja toimub selge “isikustatud” liikumine, kus kõik tahavad erisuguse brändiga välja paista (valdav enamus) või vastupidi massi sulanduda. Võrkturundus ei taha siia kuidagi mahtuda, vähemalt mitte sellisel kujul nagu ta praegu eksisteerib.
Teiseks, sa vaatad läbi näppude ka fakti et sul see on puhas müügitöö raha teenimiseks. Kui sa oled alati tahtnud müügimees olla siis oled õiges kohas. Enamus inimesi sellest ametist aga ei unista ja mina ei julgeks võrkturundust mitte kellegile soovitada, kes tahab lihtsalt lisaraha teenida. Miks peaks naabri Malle hakkama Plastpurke müüme oma memmedele, kui ta võiks teha midagi milles ta tõeliselt hea on, olgu need kudumid, koduloomade eest hoolitsemine vms. Tõeline väärtus meie ühiskonda tekib sellest kui me teeme asju mis on meie ja me teeme neid hingega. Mul on väiksed kahtlused millised on võrkturundajate motiivid nende asjade müümisel, kas seal saabki muud olla kui rohkem rulli sinu taskust minu tasku?
Minu toon on äärmiselt kaastundlik kuid aus, edu ja parimat
Comment by Siim — 23/04/2010 @ 7:38 am
Tere Siim.
Kõigepealt ütlen ära, et see postitus ei olnud kirjutatud lähtudes mu isiklikest tunnetest. Kirjutasin selle selleks, et inimesed, kes on võimelised kriitiliselt mõtlema ning analüüsima ja kes ei võta peebu juttu kohe 100%-se tõena, saaksid lugeda teistpoolset arvamust.
Ilmselt pole ma siin postituses mingeid oma mõtteid piisavalt arusaadavaks teinud, selgitan neid siin veidi.
On vale väita, et võrkturunduses keskendutakse hinnale või tootele – samuti pole mina sellist asja väitnud. Vastupidi – mina, kes ma olen suur Mike Dillardi materjalide austaja, pooldan 120%-selt eriti isikubrändi loomist ning see on väga suur osa selles äris eduaks olemisest.
Mis firma brändi loomisesse puutub, siis on ignoratne väita, et firmad ei loo oma brändi. Ma olen nõus, et näiteks Amway erinevate pesuvahendite ja Herbalife erinevate tablettide kohta on seda keeruline väita. See on ka põhjus miks ma ühegi sellise firmaga ei liitunud. Mina liitusin firmaga, millel on ÜKS JA SELGE tooteliin – mitte üks toode – aga tooteliin. Umbes nagu iPode on iPod shuffle, iPod nano, iPod classic ja iPod touch. Samuti ma valisin firma mille tooteid pole ma mitte kusagil maailmas varem näinud ning mille tooted mulle TÕESTI väga meeldivad. Ma tõesti pean oma firma tooteid sama seksikaks ning samamoodi nö. osaks endast, nagu oma iPodigi. See lihtsalt on mina. Sa kipud üldistama praegu ning kõiki võrkturundusfirmasid ühte patta panema. Fakt on aga see, et tõeliselt häid võrkturundusfirmasid luuakse ainult iga 10-15 aasta tagant. Tuleb see õige valida õigel hetkel. Jah – olen nõus et brändid muutuvad elus üha olulisemaks ja toimub selge isikustatud liikumine. On aga täiesti vale väita, et võrkturundusfirmadel selles protsessis kohta pole.
Teiseks väide, et võrkturundus on puhas müügitöö on 120% vale. See on äärmiselt laialt levinud valearusaam meie tööstusest. Mina ei müü mitte üheski kuus mitte ühtegi karpi tooteid mitte kellelegi. Mitte kellelegi. Ja ma ei hakka seda mitte kunagi tegema, sest ma südamest vihkan müügitööd. Siinkohal mõistan, et oled ilmselt kokku puutunud jällegi firmadega nagu Amway, GNLD või Herbalife, kus otsemüük on suur osa nende kompensatsiooniplaanist. Need on kõik vanad firmad ning võrkturundustööstus on vahepeal muutunud. Minu ettevõttes tarbitakse 90% kõikjal maailmas müüdavatest toodetest ära võrgusiseselt. Mina pole elus kellelegi ühtegi karpi kohale viinud, selle eest raha saanud. Ma ei kavatse seda ka tegema hakata. Sellest hoolimata on mul toimiv meeskond ning kasvav palgatšekk.
Kokkuvõtvalt – ma näen, et sul on päris paljud valearusaamad sellest tööstusest, nagu inimestel kipuvad ikka olema. Kahjuks kiputakse oma otsused ning arvamused pahatihti langetama oma 1-3 sõbra põhjal, kes Amway või mõne muu vana generatsiooni firmaga liitusid ning siis teis enam ei näinud midagi muud kui potensiaalselt seebiostjat. Kuid peaks mõistma, et kui sul on 3 sõpra kes liitusid amwayga ning üritavad sulle vaid seepi müüa, ei tähenda see seda, et teised võrkturundusfirmad ning veelgi enam – kõik need inimesed üle maailma kes sellega tegelevad, samasugused on. Tuleb võtta suhtumine et sinu sõbrad on millegagi väga puusse pannud.
Ma vabandan selliste inimeste eest. Nad ei tea ise mis võrkturundus on ning nad on langenud lihtsalt ühe firma müügitriki ohvriks. Tõeline võrkturundus, professionaalne võrkturundus on aga hoopis midagi muud.
Parimat!
Comment by Toivo — 23/04/2010 @ 10:20 am
Austan sinu arvamust. Parimat.
Comment by Siim — 25/04/2010 @ 9:54 am
Toivo äkki uurid, mis asi on Network 21 ja siis räägiks uuesti Amway kohta…
Comment by summer — 11/01/2011 @ 2:54 am